Dieta w okresie menopauzy

Menopauza to problem, z którym prędzej czy później zmierzy się każda z nas. Nie warto jednak oczekiwać na ten czas w strachu! Warto zacząć działać jeszcze przed pojawieniem się pierwszych objawów przekwitania. Odpowiednia dieta podczas menopauzy, aktywność fizyczna, optymizm i pozytywne myślenie – te z pozoru oczywiste działania przynoszą naprawdę dobre efekty. Najbardziej uporczywe objawy menopauzy (o których pisaliśmy w naszym poprzednim artykule) można złagodzić poprzez odpowiednią suplementację, systematyczne oczyszczanie organizmu oraz dietę normalizującą pracę organizmu.

Jesteśmy tym, co jemy – dlatego na pierwszym miejscu zawsze powinniśmy stawiać odpowiednią dietę. Nie ulega jednak wątpliwości, że zdrowy sposób odżywiania warto jest uzupełnić o systematyczne działania oczyszczające. Znaczną część toksyn przyjmujemy z jedzeniem, jednak nie zawsze od nas zależne czynniki zewnętrzne (środowisko lub stres) również negatywnie wpływają na pracę całego organizmu. Dlatego dietę w okresie menopauzy warto jest wspomagać odpowiednią suplementacją.

Herbata Gonseen wyprowadza toksyny, normalizuje pracę układu pokarmowego oraz posiada właściwości antyoksydacyjne – dlatego szczególnie polecana jest jako codzienne, podstawowe wsparcie organizmu podczas menopauzy. Szczególnie ważnym suplementem diety w zaburzeniach pracy układu hormonalnego jest Faza 9 – środek wspomagający prawidłową pracę układu nerwowego i tarczycy oraz doskonały przeciwutleniacz, zapobiegający przedwczesnemu starzeniu. Profilaktycznie można również włączyć do swojej diety produkty mineralno-witaminowe: Dakseen, Chocoseen lub Soupseen. Dzięki temu dolegliwości związane z menopauzą nie będą odczuwalne.

Menopauza a medycyna chińska: dieta przy menopauzie

 

Dieta w okresie menopauzyZ perspektywy medycyny chińskiej menopauzę możemy zakwalifikować jako puste gorąco. Wymaga to wzmocnienia nerek oraz całego organizmu. W tym okresie zalecane są terapie ziołowe, ale podstawowym orężem w walce z dolegliwościami związanymi z menopauzą powinna być dobrze zbilansowana dieta.

Ze względu na bardzo często występujące „buchające” gorąco do górnych części, w diecie w okresie menopauzy należy unikać produktów, które wzniecają to gorąco.

 

Z diety podczas menopauzy powinniśmy wykluczyć:

  • Smak ostry gorący i ciepły, czyli takie produkty jak pieprz, chilli, curry, goździki, suszony imbir, cynamon itp. Z przypraw dozwolony jest koper włoski lub kminek.
  • Smak gorzki ciepły, gdyż działa osuszająco i uszkadza Yin, dlatego też zalecane jest wykluczenie kawy i czarnej herbaty.
  • Smak słony, gdyż nasila ogień Żołądka – w diecie podczas menopauzy należy unikać spożywania nadmiernej ilości soli.
  • Herbatę yogi tea i inne herbaty z przyprawami korzennymi – cynamonem, goździkami, suszonym imbirem itp.
  • Alkohol, zwłaszcza wysokoprocentowy oraz czerwone wino. Sporadycznie można wypić jedynie piwo pszeniczne dobrej jakości.
  • Kiełbasy, baraninę, jagnięcinę, skorupiaki
  • Czosnek, cebulę, por, szczypiorek
  • Należy unikać nadmiaru surowych potraw, ponieważ osłabiają one Qi Śledziony

W diecie w okresie menopauzy zalecane są:

  • Smak słodki neutralny aż do ochładzającego
  • Zboża i różne nasiona, zwłaszcza pszenica, kukurydza i sezam; zaleca się także spożywanie kiełków pszenicy i oleju z zarodków pszenicy. Powinniśmy wybierać pszenicę dobrej jakości – jednak pod warunkiem, że nie mamy dużo wilgoci czy śluzu w organizmie.
  • Warzywa, a szczególnie: pomidory, ogórki, bakłażany, papryka, marchew, kapusta, ziemniaki. Ze względu na swoją chłodną termikę, najlepiej przygotowywać je na sposób Yang – na przykład pieczone w piekarniku lub gotowane w szybkowarze.
  • Grzyby, zwłaszcza trufle, pieczarki, boczniaki, grzyby leśne
  • Zielona sałata blanszowana –  nie surowa, bo jest zbyt wychładzająca
  • Gotowane i pieczone owoce, gdyż  dobrze nawilżają i ochładzają soki ciała
  • Soki owocowe – jednak w umiarkowanych ilościach, ponieważ są jednocześnie słodkie i kwaśne, a takie połączenie smaków jest wskazane przy odbudowie Yin. Smak słodki odżywia i nawilża, a smak kwaśny utrzymuje płyny.
  • Soki warzywne – w niewielkich ilościach jednorazowo
  • Orzechy i pestki, zwłaszcza migdały, orzeszki piniowe, czarny sezam
  • Rośliny strączkowe, głownie czarna soja, czarna fasola i czarna soczewica (czarne produkty bardzo dobrze odżywiają krew)
  • Produkty mleczne – zwłaszcza masło, biały ser, jogurt, mleko, gdy nie ma zbyt dużo wilgoci w organizmie.
  • Oleje tłoczone na zimno – oliwa z oliwek extra vergin, olej sezamowy, rydzowy, lniany
  • Mięso (z wykluczeniem baraniny i jagnięciny) –  raczej gotowane lub duszone niż pieczone i grillowane, gdyż ten sposób obróbki zbyt silnie podnosi potencjał Yang mięsa
  • Ryby (zwłaszcza łosoś)
  • Owoce morza – wyłącznie ostrygi
  • Bardzo odżywcze są móżdżek, nerki zwierzęce, szpik kostny oraz zupy gotowane na ekologicznych kościach
  • Najkorzystniejsze jest pożywienie Yin przygotowane na sposób Yang: dużo warzyw i owoców poddanych obróbce termicznej- gotowane, duszone, smażone, pieczone, grillowane.

Przestrzeganie odpowiedniej diety podczas menopauzy oraz stosowanie zalecanych produktów ziołowych (na przykład Phase-9) lub mineralno-witaminowych (takich jak Soupseen, Dakseen i Chocoseen) może sprawić, że menopauza przestanie być niedogodnością utrudniającą cieszenie się z życia. Oczywiście, indywidualną dietę w okresie menopauzy oraz suplementację najlepiej jest skonsultować z fachowcem: lekarzem lub dietetykiem. Powodzenia!