Mikroelementy

Chrom

Uczestniczy w reakcjach utleniania i regeneracji, sprzyja normalizacji metabolizmu glukozy we krwi, wchodzi w skład fermentów grupy cytochromów, sprzyja rozpuszczaniu blaszek miażdżycowych i obniżeniu złogów cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych, wykazuje efektywne działanie antysklerotyczne. Dawka dobowa dla dorosłego człowieka wynosi 0,5 mg.

Cyna

Niezbędna do prawidłowego rozwoju układu kostnego. W pożywieniu znajdują się śladowe ilości cyny, wystarczające na pokrycie zapotrzebowania organizmu.

Cynk

Jest ważnym składnikiem wielu enzymów, uczestniczy w procesie syntezy białek oraz w kopiowaniu materiału genetycznego. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu kostno-szkieletowego oraz odbudowy tkanek, budowy i funkcjonowania skóry, włosów, paznokci, a także zapewnia prawidłowe czynności gruczołu krokowego. Niedobór cynku powoduje opóźniony rozwój u dzieci, występowanie ropnych stanów skóry i śluzówki. Dobowe zapotrzebowanie dla dorosłego człowieka zostało określone na poziomie 10-15 mg.

Fluor

Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju kości i zębów. Dostarczanie organizmowi odpowiedniej dawki związków fluoru, już od dzieciństwa, ma ogromne znaczenie w prawidłowym procesie rozwoju organizmu. Dobowe zapotrzebowanie dla dorosłego człowieka wynosi 0,5 mg.

Jod

Niezbędny w syntezie hormonów wydzielanych przez tarczycę , które regulują podstawowe procesy przemiany materii. Niedobór jodu powoduje rozrost tarczycy, aby efektywniej ekstrahować jod z krwi. Niedostateczne ilości jodu w diecie przyszłej matki, mogą być przyczyną niedorozwoju umysłowego u dzieci. Jest wykorzystywany w profilaktyce choroby popromiennej. Dzienna dawka wynosi 0,1-0,2 mg jodu.

Kobalt

Wchodzi w skład witaminy B12. Uczestniczy w procesie wytwarzania czerwonych krwinek (erytrocytów). Niedobór kobaltu w pożywieniu może prowadzić do anemii złośliwej – ciężka choroba krwi. Dzienna dawka wynosi 0,1-0,2 mg.

Krzem

Niezbędny do prawidłowego rozwoju kości i tkanki łącznej. W produktach spożywczych występuje wystarczająca ilość śladowych związków krzemu.

Mangan

Ma ważny wpływ na prawidłowy rozwój kości i wzrost, uczestniczy w procesach przemiany białkowej i energetycznej, w utlenianiu kwasów tłuszczowych, w procesach oddychania komórkowego oraz normalizacji przemiany wodnej. Dzienne zapotrzebowanie wynosi ok. 10 mg manganu.

Miedź

Uczestniczy w syntezie czerwonych ciałek krwi, kolagenu i enzymów skóry. Pomaga w prawidłowym przyswajaniu żelaza. Niezbędna jest do prawidłowego rozwoju tkanki łącznej i naczyń krwionośnych. Naturalne źródła miedzi to: mięso, owoce morza, jarzyny i orzechy. Dzienne zapotrzebowanie – 2 mg.

Molibden

Uczestniczy w syntezie aminokwasów. Dobowe zapotrzebowanie dorosłego człowieka – ok. 0,5 mg molibdenu.

Selen

Osłania komórki przed niszczącym działaniem nadtlenku wodoru. Uczestniczy w procesach syntezy białek, normalizuje pracę wątroby, tarczycy, trzustki, wzmacnia system immunologiczny, jest jednym ze składników spermy. Jest pomocny w profilaktyce chorób nowotworowych. Uczestniczy w wydalaniu z organizmu metali ciężkich. Dobowa dawka dla dorosłego człowieka wynosi 0,5 mg.

Żelazo

Wchodzi w skład hemoglobiny. Uczestniczy w regulacji oddychania komórkowego, w przenoszeniu elektronów, w procesach przemiany energetycznej i w wielu reakcjach z udziałem enzymów. Niezbędne do prawidłowego funkcjonowania białek mięśniowych. Niedobór żelaza prowadzi do anemii, przy której ilość erytrocytów jest prawidłowa a zawartość hemoglobiny zmniejsza się. Zapotrzebowanie dzienne dorosłego człowieka wynosi do 15 mg.