Sen jest niezbędny do życia. Wystarczy jedna nieprzespana noc, aby czuć się wycieńczonym, osłabionym i niezdolnym do prawidłowego funkcjonowania. Na bezsenność cierpi już połowa z nas. Bezsenność to już niemal choroba cywilizacyjna. Każdemu z nas zdarzają się nieprzespane noce, ale jeśli dotykają nas zbyt często, to powinniśmy zacząć się  niepokoić. Brak snu negatywnie wpływa na nasz organizm i może być przyczyną wielu chorób i schorzeń, może prowadzić do zaburzeń psychicznych i emocjonalnych. A więc problemów ze snem nie można lekceważyć.

Sen może pomóc w poprawie zdrowia, a nawet wydłużyć nam życie. Spokojny, długi sen regeneruje organizm, obniża ciśnienie krwi, podnosi odporność.  Zdaniem naukowców nawet rany goją się szybciej podczas snu. Idealny powinien trwać  od 6 do 8 godzin. Niestety większość z nas nie przesypia tyle czasu.

Aby prawidłowo funkcjonować nasz organizm potrzebuje regularnego odpoczynku i regeneracji. Człowiek bez snu może wytrzymać określoną ilość czasu. Rekord “bezsenności” wynosi 18 dni 21 godzin i 40 minut!

Najczęstszy powód bezsenności to przewlekły stres i problemy, które przenosimy ze sobą do łóżka. To reakcja na silne urazy psychiczne. Niepokój nie ułatwia sprawy w zapadnięciu w błogi sen. Przyczynami są także prowadzenie niezdrowego tryby życia, czyli: spożywanie zbyt dużej ilości kawy, napojów energetyzujących, alkoholu, brak ruchu, złe odżywianie się, podjadanie przed zaśnięciem, nieregularny tryb życia – „zarywanie nocy”. Co ważne bezsenność może mieć też poważniejsze podłoże, brak snu może być spowodowany pierwszymi objawami depresji.

Przewlekle trwająca bezsenność wpływa negatywnie na nastrój, koncentrację i jest przyczyną uczucia ciągłego zmęczenia. Ponadto może być przyczyną pogorszenia się jakości życia.

Jak sobie radzić z bezsennością?

Leczenie bezsenności jest długotrwałe, ale istnieją skuteczne metody w walce z tym problemem. Przede wszystkim musi zostać ustalona przyczyna, na jej podstawie podejmowany jest sposób leczenia. Podstawowym elementem kuracji jest zawsze zmiana trybu życia pacjenta. W pierwszej kolejności należałoby zastosować się do wbrew pozoru oczywistych i prostych rad. Higiena snu jest bardzo ważna, jednak przez większość z nas nie przestrzegana. Na początku powinniśmy zadbać o odpowiednie przygotowanie naszego królestwa, w którym śpimy. Pamiętaj o przewietrzeniu sypialni! Sen wymaga odpowiedniego przygotowania, ustal sobie stałą porę snu i staraj się jej codziennie przestrzegać. Przed snem zrelaksuj się i spróbuj wyciszyć emocjonalnie. Możesz np. wziąć ciepłą kąpiel z dodatkiem ziół o uspokajającym działaniu, np. lawendy czy chmielu. Na problemy ze snem wyśmienicie działa sól z Morza Martwego z lawendą “Dr.Nona”. Kąpiel z solą i lawendą zrelaksuje, ukoi nerwy. Sól można również położyć przed zaśnięciem pod poduszkę, z pewnością doczekamy się wtedy szybko błogiego snu!

Opracowała: Elżbieta Kasztelaniec, Mikrobiolog